Import whisky rośnie o 30 proc

Polacy coraz chętniej sięgają po bardziej wyszukane alkohole. Po trzech kwartałach ubiegłego roku o jedną trzecią wzrósł import ekskluzywnej odmiany whisky single malt. W ujęciu wartościowym dynamika była jeszcze wyraźniejsza i wyniosła 38 proc. Odmiana blended malt notuje nawet trzycyfrowe wzrosty. Rynek ten wart jest blisko 2 mld zł w cenach detalicznych, a do 2021 roku wartość ta może się podwoić.

– Pod względem spożycia whisky Polacy wypadają coraz lepiej na tle innych społeczeństw – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jarosław Buss z firmy Tudor House Ltd, zajmującej się importem i dystrybucją alkoholi segmentu premium. – Co prawda dane nie są jeszcze ostateczne, bo dopiero niedawno skończył się grudzień, ale już wiemy, że do kraju zaimportowaliśmy około 35 mln butelek whisky, co w ujęciu ilościowym daje 12 miejsce na świecie i 4. w Europie. Polskę w europejskich statystykach wyprzedzają tylko Niemcy, Hiszpania i Francja.

Krajowi konsumenci od lat najchętniej sięgają po szkocką odmianę whisky. W ciągu 9 miesięcy 2016 roku sprowadzono ok. 25 mln butelek szkockiej whisky, podczas gdy import trunku produkcji amerykańskiej wyniósł 6,5 mln, a irlandzkiej – ok. 1 mln. Do oferty trafiają coraz częściej whisky z bardziej egzotycznych krajów, np. z Indii, Tajwanu, Australii czy Japonii.

Po trzech kwartałach ubiegłego roku import single malt do Polski wzrósł znacząco, bo o 30 proc., co łącznie dało prawie 360 tys. sprowadzonych butelek. W ujęciu wartościowym dynamika była jeszcze wyraźniejsza i wyniosła 38 proc. (około 4 mln funtów).

Znacząco zwiększył się także import gatunku blended malt, który w ujęciu ilościowym odnotował wzrost w o 700 proc. i zamknął się liczbą 257 tys. sprowadzonych butelek. Łączna wartość importu wzrosła o 120 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej i wyniosła 360 tys. funtów.

Jak wynika z informacji firmy Tudor House, Polacy – w odróżnieniu od obywateli innych państw – równie chętnie konsumują whisky mieszaną. Do końca września ubiegłego roku jej import zwiększył się o 22 proc. do 18 mln butelek. Wartościowo natomiast wyniósł 35 mln funtów, co stanowiło kwotę o 17 proc. wyższą niż w tym samym okresie rok wcześniej.

– Krajowy rynek, przynajmniej teoretycznie, ma wciąż potencjał, ponieważ liczby dotyczące importu i konsumpcji whisky z roku na rok wzrastają – komentuje Jarosław Buss. – Brakuje jeszcze, przynajmniej obecnie, destylarni. Jakiś czas temu próbę rozwinięcia produkcji podjęła firmą Kozuba, która jednak szybko przeniosła się do Ameryki. Znając preferencje konsumpcyjne Polaków dotyczące miejsca pochodzenia poszczególnych produktów, sądzę, że taki start-up mógłby mieć jednak trudności.

Wartość całego polskiego rynku whisky jest szacowana różnie, w zależności od tego, czy podawana jest w oparciu o ceny hurtowe czy detaliczne. W tym pierwszym przypadku wartość wynosi ok. 500 mln zł, a w drugim – 2 mld zł.

International Wine & Spirit Research i Scotch Whisky Association podają różne liczby, obie jednak są znaczące. Co więcej perspektywa na najbliższe pięć lat wskazuje rozwój na poziomie 20 proc. rocznie, co oznacza, że w 2021 roku możemy dobić do około 4 mld zł w cenach detalicznych – wyjaśnia Jarosław Buss.

Największym importerem whisky na świecie pod względem ilościowym jest Francja (142 mln kupionych za granicą butelek), a pod względem wartości – Stany Zjednoczone (563 mln funtów). W rozbiciu na kontynenty najmocniejszym rynkiem jest Europa, szczególnie kraje Unii Europejskiej.

Previous Pobyt w Grecji był dla mnie jak reset absolutny
Next Odpowiednia dieta odmładza skórę

Może to Ci się spodoba

Life&Style 0 Comments

Szukasz studia tatuażu w Warszawie? Sprawdź, czym się kierować przy wyborze

Tatuaż jest ozdobą ciała i równocześnie często stanowi także formę wyrazu osobowości jego właściciela. Dlatego udanie się do odpowiedniego miejsca, w którym zostanie zrobiony, ma kluczowe znaczenie. Korzystając z usług specjalistów,

Life&Style 0 Comments

Nowy trend w Warszawie: wine bar – miejsce dla prawdziwych miłośników wina z RPA!

Od jakiegoś czasu w Warszawie można zauważyć nowy trend na rynku gastronomicznym. Z dużą regularnością powstają dedykowane wine bary, czyli przestrzenie, w których można napić się starannie dobranego wina, a

Life&Style 0 Comments

Specjalne aplikacje na smartfony umożliwiają rozwiązywanie zadań z rodzicami

Dzieci otoczone nowymi technologiami coraz rzadziej chcą się uczą w analogowy sposób. Tradycyjne metody nauczania chociażby matematyki są mało atrakcyjne szczególnie dla tych uczniów, którzy nie przejawiają zdolności w tym kierunku. Dlatego by przekonać

1 Comment

  1. Tomasz
    26 stycznia, 12:02 Reply
    Widać że w Polsce ludzie zaczynają doceniać lepsze trunki niż tylko wódka i piwo, stajemy się bardziej zamożni więc nie dziwne że pijemy bardziej wyszukane alkohole.

Zostaw odpowiedź