Leasing i wynajem długoterminowy – samochód dla firmy
Nie dla każdej firmy zakup samochodów służbowych jest najkorzystniejszym wyjściem. Czasami o wiele lepiej jest zdecydować się na leasing lub wynajem, zwłaszcza, że w Polsce wciąż przybywa firm oferujących takie usługi. Poziom jest naprawdę wysoki – obsługa administracyjna i serwisowa floty spoczywa wtedy na wynajmującym. Można skorzystać z pomocy w razie awarii, a koszt samochodów znacznie spada.
Na czym polega leasing?
Tradycyjna forma leasingu finansowego zakłada, że przedsiębiorca pokryje koszt zakupu samochodów w comiesięcznych ratach. W międzyczasie może już użytkować pojazdy, lecz koszt i obowiązki związane z serwisem, administracją i ubezpieczeniami spoczywają na nim, nie na firmie wynajmującej. Gdy umowa dobiega końca, istnieje zwykle możliwość wykupienia samochodów za niewielką w stosunku do pierwotnej kwotę, zwykle nieprzekraczającą 10% wartości samochodów. Ta zwyczajowa forma leasingu była jeszcze do niedawna bardzo popularna, niestety ma swoje wady. Poza tym, że wszelkie koszty użytkowania floty spoczywają na firmie, samochody są także zaliczane w poczet jej majątku. To niestety obciąża bilans i sugeruje, że majątek firmy jest o wiele większy, niż ma to miejsce w rzeczywistości. Dlatego też coraz więcej firmy wybiera nowocześniejszą formę leasingu.
A może wynajem długoterminowy?
Wynajem długoterminowy to popularna, używana potocznie nazwa leasingu operacyjnego z pełną lub częściową obsługą. Co sprawia, że ta forma leasingu jest bardziej korzystna? To przede wszystkim fakt, że wszelkie koszty związane z utrzymaniem samochodów (administracja, serwis, ubezpieczenia, rejestracje pojazdów), zostają przeniesione na tak zwaną CFM – firmę wynajmu długoterminowego. Na samym początku określa się wartość początkową samochodu. Jest ona zapisana w umowie, zwykle podpisywanej na okres 2-5 lat. Zakłada się również stałą utratę wartości pojazdów z czasem. W wysokość miesięcznej raty wliczone są usługi związane z assistance, serwisem, wymianą opon, wszelkie ewentualne potrzeby w postaci samochodów zastępczych, przeglądami technicznymi. Dzięki temu administracją zajmuje się CFM, nie firma najmująca. Ta z kolei nie pokrywa całego kosztu zakupu pojazdów, jedynie sumę utraty wartości pojazdu od zakupu do końca umowy. Warto również wiedzieć, że samochody leasingowane w tej formie są wpisane w poczet majątku firmy leasingującej, nie użytkującej pojazdy. Nie występuje więc zjawisko sztucznego podnoszenia wysokości majątku firmy. Klient odpisuje jedynie koszt uzyskania przychodu, opierając się na zasadach zawartych w Ustawie o podatku CIT/PIT. Kto może korzystać z tej formy wynajmu? Właściwie każda firma – niezależnie od wysokości dochodów ani ilości samochodów, których potrzebuje.
Który leasing przedstawia się korzystniej?
Na podstawie tendencji rynkowych oraz finansowych analiz można uznać, że leasing operacyjny jest o wiele bardziej korzystny niż finansowy. Korzystając z tej opcji, firma unika obciążenia w postaci sztucznie zawyżanego stanu majątkowego. Nie musi także przeznaczać czasu ani nakładów pracy na serwisowanie, rejestrowanie i szeroko rozumianą obsługę floty. Wynajem długoterminowy skutkuje oszczędnościami, które po pewnym czasie stają się zauważalne. Co piąty samochód, który kupują polskie firmy, znajduje się właśnie w tej formie wynajmu. Tendencje do wyboru leasingu operacyjnego z pełną lub częściową obsługą stale rosną nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach Europy. W niektórych państwach już nawet 80% firm korzysta z wynajmu długoterminowego.
Artykuł powstał we współpracy z takecar.pl
Może to Ci się spodoba
Kierowcy ciężarówek coraz rzadziej uczestnikami wypadków
W ubiegłym roku ciężarówki brały udział w 3377 wypadkach drogowych na polskich drogach. W 2006 roku tego typu zdarzeń był ponad 7,6 tys. – wynika z raportu opracowanego na potrzeby akcji „Profesjonalni
Polacy popierają ideę elektrycznej motoryzacji
Około 70 proc. ankietowanych popiera przedstawioną przez resort energii ideę budowy polskiego samochodu elektrycznego. Głównym argumentem przemawiającym za przesiadką ze spalinowego auta na napędzane prądem są potencjalne oszczędności podczas użytkowania. Ważnym
Zaskakujące wyniki branży motoryzacyjnej
62 proc. dystrybutorów części motoryzacyjnych spodziewa się w tym roku wzrostów sprzedaży. Połowa z nich liczy, że będą to wzrosty ponad 10-proc. – wynika z ankiety przeprowadzonej podczas XI Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego.
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!