Leasing i wynajem długoterminowy – samochód dla firmy

Leasing i wynajem długoterminowy – samochód dla firmy

Nie dla każdej firmy zakup samochodów służbowych jest najkorzystniejszym wyjściem. Czasami o wiele lepiej jest zdecydować się na leasing lub wynajem, zwłaszcza, że w Polsce wciąż przybywa firm oferujących takie usługi. Poziom jest naprawdę wysoki – obsługa administracyjna i serwisowa floty spoczywa wtedy na wynajmującym. Można skorzystać z pomocy w razie awarii, a koszt samochodów znacznie spada.

Na czym polega leasing?

Tradycyjna forma leasingu finansowego zakłada, że przedsiębiorca pokryje koszt zakupu samochodów w comiesięcznych ratach. W międzyczasie może już użytkować pojazdy, lecz koszt i obowiązki związane z serwisem, administracją i ubezpieczeniami spoczywają na nim, nie na firmie wynajmującej. Gdy umowa dobiega końca, istnieje zwykle możliwość wykupienia samochodów za niewielką w stosunku do pierwotnej kwotę, zwykle nieprzekraczającą 10% wartości samochodów. Ta zwyczajowa forma leasingu była jeszcze do niedawna bardzo popularna, niestety ma swoje wady. Poza tym, że wszelkie koszty użytkowania floty spoczywają na firmie, samochody są także zaliczane w poczet jej majątku. To niestety obciąża bilans i sugeruje, że majątek firmy jest o wiele większy, niż ma to miejsce w rzeczywistości. Dlatego też coraz więcej firmy wybiera nowocześniejszą formę leasingu.

A może wynajem długoterminowy?

Wynajem długoterminowy to popularna, używana potocznie nazwa leasingu operacyjnego z pełną lub częściową obsługą. Co sprawia, że ta forma leasingu jest bardziej korzystna? To przede wszystkim fakt, że wszelkie koszty związane z utrzymaniem samochodów (administracja, serwis, ubezpieczenia, rejestracje pojazdów), zostają przeniesione na tak zwaną CFM – firmę wynajmu długoterminowego. Na samym początku określa się wartość początkową samochodu. Jest ona zapisana w umowie, zwykle podpisywanej na okres 2-5 lat. Zakłada się również stałą utratę wartości pojazdów z czasem. W wysokość miesięcznej raty wliczone są usługi związane z assistance, serwisem, wymianą opon, wszelkie ewentualne potrzeby w postaci samochodów zastępczych, przeglądami technicznymi. Dzięki temu administracją zajmuje się CFM, nie firma najmująca. Ta z kolei nie pokrywa całego kosztu zakupu pojazdów, jedynie sumę utraty wartości pojazdu od zakupu do końca umowy. Warto również wiedzieć, że samochody leasingowane w tej formie są wpisane w poczet majątku firmy leasingującej, nie użytkującej pojazdy. Nie występuje więc zjawisko sztucznego podnoszenia wysokości majątku firmy. Klient odpisuje jedynie koszt uzyskania przychodu, opierając się na zasadach zawartych w Ustawie o podatku CIT/PIT. Kto może korzystać z tej formy wynajmu? Właściwie każda firma – niezależnie od wysokości dochodów ani ilości samochodów, których potrzebuje.

Który leasing przedstawia się korzystniej?

Na podstawie tendencji rynkowych oraz finansowych analiz można uznać, że leasing operacyjny jest o wiele bardziej korzystny niż finansowy. Korzystając z tej opcji, firma unika obciążenia w postaci sztucznie zawyżanego stanu majątkowego. Nie musi także przeznaczać czasu ani nakładów pracy na serwisowanie, rejestrowanie i szeroko rozumianą obsługę floty. Wynajem długoterminowy skutkuje oszczędnościami, które po pewnym czasie stają się zauważalne. Co piąty samochód, który kupują polskie firmy, znajduje się właśnie w tej formie wynajmu. Tendencje do wyboru leasingu operacyjnego z pełną lub częściową obsługą stale rosną nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach Europy. W niektórych państwach już nawet 80% firm korzysta z wynajmu długoterminowego.

Artykuł powstał we współpracy z takecar.pl

Previous ŚMIERTELNY WYPADEK NA DRODZE NR 62
Next USŁYSZAŁ 19 ZARZUTÓW KRADZIEŻY

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Kierowcy ciężarówek coraz rzadziej uczestnikami wypadków

W ubiegłym roku ciężarówki brały udział w 3377 wypadkach drogowych na polskich drogach. W 2006 roku tego typu zdarzeń był ponad 7,6 tys. – wynika z raportu opracowanego na potrzeby akcji „Profesjonalni

Motoryzacja 0 Comments

Miasto planuje rozbudowę węzłów komunikacyjnych i linii tramwajowych

Zgodnie z harmonogramem, w 2019 roku mają być gotowe dwa kolejne odcinki II linii warszawskiego metra. Po trzy stacje na Woli i Targówku powstaną łącznym kosztem 2,2 mld zł. Stołeczny Ratusz pracuje obecnie

Motoryzacja 0 Comments

Więcej wypadków i kolizji jest przy dobrej pogodzie

Krajowe drogi są coraz bezpieczniejsze – systematycznie spada zarówno liczba wypadków, jak i poszkodowanych w nich osób. Zima jest jednak dla kierowców najtrudniejszym okresem w roku. Największym zagrożeniem, paradoksalnie, są pozornie dobre warunki panujące na

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź