Przywileje i obowiązki właścicieli aut na żółtych tablicach

Przywileje i obowiązki właścicieli aut na żółtych tablicach

Posiadanie klasycznego auta ma swoje plusy i minusy. Należą do nich: zgoda konserwatora zabytków, wymagana na wymianę części, możliwość wybrania okresu ubezpieczenia i zawieszenia OC. Jeśli jesteś lub zamierzasz zostać posiadaczem zabytkowego pojazdu, dowiedz się, co cię czeka.

W pierwszym półroczu tego roku do ewidencji Instytutu Narodowego Dziedzictwa w Warszawie trafiło kolejnych 4130 pojazdów uznawanych za ruchome zabytki techniki (źródło: https://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/Ewidencja_zabytkow/). Przyznanie statusu „zabytkowego” (historycznego) danemu pojazdowi nie jest prostą procedurą i wymaga trochę czasu oraz „papierologii”. Jeśli jednak opinia eksperta od samochodów zabytkowych przekona Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i auto trafi do specjalnej ewidencji, warto wiedzieć, co wiąże się z posiadaniem takiego „skarbu” w garażu. Masz zabytkowe auto? Poznaj więc swoje przywileje i obowiązki.

Zalety rejestracji samochodu jako zabytku

Biorąc pod uwagę, że najwięcej klasyków cieszących się uznaniem kolekcjonerów to samochody pochodzące z USA oraz tzw. „angliki”, to plusem jest fakt, że nie trzeba ich dostosowywać do polskich wymogów technicznych, jakie muszą spełniać pojazdy dopuszczone do ruchu drogowego. Oprócz tego nie musimy robić corocznego przeglądu technicznego – wystarczy jeden, który jest bezterminowy. Zaletą jest także terminowe ubezpieczenie OC. Możemy ubezpieczyć pojazd jedynie na okres, w jakim zamierzamy się nim poruszać po drogach. Może to być np. miesiąc, kwartał, półrocze albo rok. Przez resztę czasu, kiedy samochód nie jest wykorzystywany, nie musi mieć ważnego ubezpieczenia. Poszukiwacze takich ofert mogą skorzystać przykładowo z usług brytyjskiej firmy Sureterm Insurance pod adresem https://www.sureterm.com/classic-car-insurance/. Ponadto tego typu pojazd, rejestrowany w naszym kraju po raz pierwszy, jest dodatkowo zwolniony z opłaty recyklingowej, która wynosi 500 zł.

Z klasyka można czerpać także korzyści materialne, czyli zarabiać np. dzięki okazjonalnym przewozom osób samochodem mieszczącym mniej niż siedem osób. Bezcenną zaletą jest zapewne satysfakcja z posiadania takiego pojazdu i jazdy nim.

Minusy rejestracji pojazdu zabytkowego

Proces rejestracyjny auta zabytkowego trwa dość długo i wiąże się z większymi kosztami – to z pewnością jedno z utrudnień, z jakim trzeba się liczyć. Właściciel auta na „żółtych blachach” zobowiązany jest do szczególnego dbania o stan techniczny zabytku – nie może doprowadzić do jego zniszczenia lub przerobienia. Należy go także odpowiednio zabezpieczyć przed kradzieżą. Jeśli właściciel zechce wymienić główne podzespoły, zmienić kolor nadwozia czy dokonać innej modyfikacji w pojeździe, musi to zgłosić konserwatorowi zabytków – podobnie jak fakt sprzedaży samochodu.

Previous DOZÓR ZA POSIADANIE ZNACZNEJ ILOŚCI AMFETAMINY
Next Trendy i ciekawostki. Wiodące technologie w zarządzaniu flotami samochodowymi.

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Auta na minuty w Warszawie – gdzie i za ile je wynająć?

W Warszawie nie brakuje wypożyczalni samochodów. W ostatnich latach mają one jednak silną konkurencję – w stolicy pojawiły się firmy oferujące auta na minuty. Gdzie skorzystać z oferty carsharingu? Ile

Motoryzacja 0 Comments

Jak zaparkować bezpiecznie w centrum miasta?

Wielu kierowców obawia się pozostawiania samochodów na ogólnodostępnych parkingach w centrach miast. O czym warto pamiętać wtedy, gdy chcemy zaparkować bez ryzyka? Niektórzy kierowcy nie spotykają się przez długie lata

Motoryzacja 0 Comments

Zaskakujące wyniki branży motoryzacyjnej

62 proc. dystrybutorów części motoryzacyjnych spodziewa się w tym roku wzrostów sprzedaży. Połowa z nich liczy, że będą to wzrosty ponad 10-proc. – wynika z ankiety przeprowadzonej podczas XI Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź