Przywileje i obowiązki właścicieli aut na żółtych tablicach

Przywileje i obowiązki właścicieli aut na żółtych tablicach

Posiadanie klasycznego auta ma swoje plusy i minusy. Należą do nich: zgoda konserwatora zabytków, wymagana na wymianę części, możliwość wybrania okresu ubezpieczenia i zawieszenia OC. Jeśli jesteś lub zamierzasz zostać posiadaczem zabytkowego pojazdu, dowiedz się, co cię czeka.

W pierwszym półroczu tego roku do ewidencji Instytutu Narodowego Dziedzictwa w Warszawie trafiło kolejnych 4130 pojazdów uznawanych za ruchome zabytki techniki (źródło: https://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/Ewidencja_zabytkow/). Przyznanie statusu „zabytkowego” (historycznego) danemu pojazdowi nie jest prostą procedurą i wymaga trochę czasu oraz „papierologii”. Jeśli jednak opinia eksperta od samochodów zabytkowych przekona Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i auto trafi do specjalnej ewidencji, warto wiedzieć, co wiąże się z posiadaniem takiego „skarbu” w garażu. Masz zabytkowe auto? Poznaj więc swoje przywileje i obowiązki.

Zalety rejestracji samochodu jako zabytku

Biorąc pod uwagę, że najwięcej klasyków cieszących się uznaniem kolekcjonerów to samochody pochodzące z USA oraz tzw. „angliki”, to plusem jest fakt, że nie trzeba ich dostosowywać do polskich wymogów technicznych, jakie muszą spełniać pojazdy dopuszczone do ruchu drogowego. Oprócz tego nie musimy robić corocznego przeglądu technicznego – wystarczy jeden, który jest bezterminowy. Zaletą jest także terminowe ubezpieczenie OC. Możemy ubezpieczyć pojazd jedynie na okres, w jakim zamierzamy się nim poruszać po drogach. Może to być np. miesiąc, kwartał, półrocze albo rok. Przez resztę czasu, kiedy samochód nie jest wykorzystywany, nie musi mieć ważnego ubezpieczenia. Poszukiwacze takich ofert mogą skorzystać przykładowo z usług brytyjskiej firmy Sureterm Insurance pod adresem https://www.sureterm.com/classic-car-insurance/. Ponadto tego typu pojazd, rejestrowany w naszym kraju po raz pierwszy, jest dodatkowo zwolniony z opłaty recyklingowej, która wynosi 500 zł.

Z klasyka można czerpać także korzyści materialne, czyli zarabiać np. dzięki okazjonalnym przewozom osób samochodem mieszczącym mniej niż siedem osób. Bezcenną zaletą jest zapewne satysfakcja z posiadania takiego pojazdu i jazdy nim.

Minusy rejestracji pojazdu zabytkowego

Proces rejestracyjny auta zabytkowego trwa dość długo i wiąże się z większymi kosztami – to z pewnością jedno z utrudnień, z jakim trzeba się liczyć. Właściciel auta na „żółtych blachach” zobowiązany jest do szczególnego dbania o stan techniczny zabytku – nie może doprowadzić do jego zniszczenia lub przerobienia. Należy go także odpowiednio zabezpieczyć przed kradzieżą. Jeśli właściciel zechce wymienić główne podzespoły, zmienić kolor nadwozia czy dokonać innej modyfikacji w pojeździe, musi to zgłosić konserwatorowi zabytków – podobnie jak fakt sprzedaży samochodu.

Previous DOZÓR ZA POSIADANIE ZNACZNEJ ILOŚCI AMFETAMINY
Next Trendy i ciekawostki. Wiodące technologie w zarządzaniu flotami samochodowymi.

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 1Comments

Najdroższe OC jest w Warszawie – jak obniżyć cenę

Życie w Warszawie jest najdroższe w skali całego kraju. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku obowiązkowego dla kierowców ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, za które w stolicy płaci się najwięcej. Właśnie dlatego

Motoryzacja 0 Comments

Kierowcy ciężarówek coraz rzadziej uczestnikami wypadków

W ubiegłym roku ciężarówki brały udział w 3377 wypadkach drogowych na polskich drogach. W 2006 roku tego typu zdarzeń był ponad 7,6 tys. – wynika z raportu opracowanego na potrzeby akcji „Profesjonalni

Motoryzacja 0 Comments

Miasto planuje rozbudowę węzłów komunikacyjnych i linii tramwajowych

Zgodnie z harmonogramem, w 2019 roku mają być gotowe dwa kolejne odcinki II linii warszawskiego metra. Po trzy stacje na Woli i Targówku powstaną łącznym kosztem 2,2 mld zł. Stołeczny Ratusz pracuje obecnie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!