Klasyczne auto – kilka porad dla kupujących

Klasyczne auto – kilka porad dla kupujących

Jesteś fanem starej motoryzacji? A może chcesz sprawić sobie klasyczne auto? Dowiedz się, jakie formalności w związku z tym musisz dokonać, aby stać się właścicielem takiego pojazdu i móc poruszać się nim po drogach.

Prawo o ruchu drogowym z 1997 r. to ustawa, która wprowadziła w Polsce pojęcie pojazdu zabytkowego. Zgodnie z przepisami jest to takie auto, które zostało wpisane do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Może to być także pojazd odnotowany w inwentarzu muzealiów. W Polsce samochody takie są coraz popularniejsze – można spotkać wielu kierowców, którzy na jednej posesji mają auto nowoczesne i zabytkowe.

Jakie auto jest zabytkiem ?

Aby auto zostało wpisane przez wojewódzkiego konserwatora zabytków do ewidencji, musi mieć co najmniej 25 lat. Od 15 lat model taki nie może być już produkowany; musi też składać się przynajmniej w 75% z oryginalnych części. Pojazd, który jest młodszy, również może trafić do rejestru zabytków, ale pod warunkiem, że stanowi egzemplarz unikalny, który charakteryzuje się przynajmniej jedną z tych cech: posiada oryginalne rozwiązanie konstrukcyjne, dokumentuje znaczące etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej, jest związany z istotnymi wydarzeniami historycznymi, użytkowany był przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne lub ma związek z ważnymi osiągnięciami sportowymi. Poza tym zabytkiem może zostać również auto, które cechuje się oryginalnym wykonaniem lub zostało odrestaurowane albo wiernie odtworzone, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji.

Biała karta

Po zakupie takiego auta zakłada się tzw. „białą kartę”, czyli dokument, który wypełnia właściciel pojazdu lub rzeczoznawca samochodowy, najlepiej rekomendowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Opisuje się w nim najważniejsze dane pojazdu takie jak markę i model. Przykładowo do 12.12.2017 r. takie karty w ewidencji ruchomych zabytków techniki, prowadzonej przez Narodowy Instytut Dziedzictwa Narodowego, założono dla 6608 pojazdów (źródło: https://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/Ewidencja_zabytkow/). O tym, czy pojazd trafi do ewidencji pojazdów zabytkowych, decyzję podejmuje konserwator zabytków. Mając takową zgodę, można już udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów. Jeśli samochód okaże się sprawny, to diagnosta wydaje bezterminowe zaświadczenie, że dopuszcza auto do ruchu. Od tego momentu można je już zarejestrować na żółtych tablicach (najpierw czasowo, potem na stałe).

Trzeba też wziąć pod uwagę kwestię ubezpieczenia, czyli znaleźć np. taką firmę jak Lancaster Insurance, która specjalizuje się w polisach ubezpieczeniowych dla pojazdów zabytkowych – Classic Car Insurance. W tym przypadku nie obowiązują bowiem standardowe warunki. Można starać się nie tylko o zniżki, ale i o krótszy, dopasowany stricte do okresu użytkowania termin obowiązywania ubezpieczenia. Więcej informacji można znaleźć pod adresem https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic-car-insurance/.

Previous POLICJANCI W CAŁYM KRAJU DBAJĄ O BEZPIECZEŃSTWO PODCZAS 26. FINAŁU WIELKIEJ ORKIESTRY ŚWIĄTECZNEJ POMOCY
Next ZARZUTY ZA OSZUSTWA KREDYTOWE

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Trendy i ciekawostki. Wiodące technologie w zarządzaniu flotami samochodowymi.

Za kilka lat spedycja może wyglądać zupełnie inaczej niż dzisiaj. Do zmian przyczyniają się trendy takie jak wprowadzanie automatyzacji. Zmiany są odczuwalne również przez innych użytkowników dróg, czego przykładem są

Motoryzacja 0 Comments

Przywileje i obowiązki właścicieli aut na żółtych tablicach

Posiadanie klasycznego auta ma swoje plusy i minusy. Należą do nich: zgoda konserwatora zabytków, wymagana na wymianę części, możliwość wybrania okresu ubezpieczenia i zawieszenia OC. Jeśli jesteś lub zamierzasz zostać posiadaczem

Motoryzacja 0 Comments

Więcej wypadków i kolizji jest przy dobrej pogodzie

Krajowe drogi są coraz bezpieczniejsze – systematycznie spada zarówno liczba wypadków, jak i poszkodowanych w nich osób. Zima jest jednak dla kierowców najtrudniejszym okresem w roku. Największym zagrożeniem, paradoksalnie, są pozornie dobre warunki panujące na

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!