Inteligentne systemy parkingowe mają rozwiązać problem korków. Warszawa testuje smart parking

Miasta coraz odważniej szukają w rozwiązaniach z zakresu smart city szans na zwiększenie oszczędności, poprawę bezpieczeństwa czy dodatkowe źródła przychodów. Możliwości uzyskania korzyści we wszystkich tych elementach mają oferować inteligentne systemy parkingowe. Warszawa właśnie rozpoczęła testy monitoringu płatnych postojów samochodów w centrum aglomeracji.

Smart parking to rozwiązanie, które pomoże mieszkańcom znaleźć w bardzo szybki sposób wolne miejsce parkingowe. Taki system powstał już w Warszawie, są dwie instalacje pilotażowe – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Wojciech Dec, product manager z obszaru smart city w Comarchu.

Pierwsza instalacja znajduje się na stołecznym pl. Konstytucji, druga zaś umiejscowiona jest przy Dworcu Centralnym. Według informacji Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) w pierwszej lokalizacji zamontowano półokrągłe czujniki po środku każdego miejsca. Z kolei przy ul. E. Plater system obsługują kamery.

W Polsce jest zaledwie kilka miejsc, gdzie takie systemy działają. Natomiast tutaj unikalną cechą jest to, że jest to rozwiązanie oparte o kamery i inteligentne analityki wideo – podkreśla przedstawiciel Comarchu. – Wkładając tam dodatkowe analityki, również z obszaru bezpieczeństwa, jesteśmy w stanie monitorować nie tylko sytuacje odnośnie do danego parkingu, zajętości miejsca i wskazywania informacji o tym, czy to miejsce jest czy nie, lecz także jesteśmy w stanie analizować, czy np. pozostawiono jakiś przedmiot lub pozostaje on na terenie parkingu zbyt długo.

ZDM zakłada, że do końca bieżącego roku zweryfikuje, który sposób monitorowania parkingów jest lepszy. Smart Parking dostępny jest obecnie w systemie Android. Po testach ma się pojawić również na platformach iOS i Windows. Plany zakładają stopniowe rozszerzanie systemu o kolejne miejskie, płatne, niestrzeżone miejsca postojowe. Pokrycie systemem całej strefy płatnego parkowania będzie zależało od kondycji finansowej stolicy.

Podobne funkcjonalności i podobny standard bezpieczeństwa, jaki jest obecnie na lotniskach, mógłby być też wdrożony w przestrzeni miejskiej. Może być też inna propozycja, gdzie jesteśmy w stanie analizować sytuację, która np. wykryje nam moment, w którym człowiek upada i leży na ziemi po to, żeby np. szybciej wezwać pomoc – dodaje Dec. – Postrzegamy analityki wideo jako narzędzie, które nie tylko pomoże w smart parkingu, lecz także będzie w stanie obsłużyć obszar bezpieczeństwa, który w dzisiejszych czasach jest bardzo istotny.

Warszawa ma 30 tys. miejsc parkingowych. W ubiegłym roku przychody z tytułu strefy parkingowej osiągnęły ponad 80 mln zł. Egzekucja stanowiła ok. 12 mln zł.

Każdy milion, który moglibyśmy dołożyć właśnie przez monitoring miejsc czy poprzez dodatkową analitykę ruchu, to są dodatkowe pieniądze, które miasto może wykorzystać na swoje własne potrzeby lub na potrzeby mieszkańców – stwierdza Dec. – Z kolei dzięki instalacji mieszkańcy zanim zaplanują podróż, mogą zobaczyć, czy w ogóle jest tam miejsce. System jest w stanie dynamicznie przekierować ich w momencie, kiedy miejsce zostanie zajęte. Dzięki temu mamy mniej korków, mniej zatrutego powietrza i w efekcie bardziej zadowolonych mieszkańców.

Integrated Solutions szacuje, że do 2020 r. wartość globalnego rynku smart rozwiązań dla miast przekroczy 1,5 mld dol. Cisco z kolei ocenia, że inteligentne rozwiązania w ciągu dekady pozwolą miastom na oszczędności rzędu 1,9 mld dol.

Previous Zmieni się sposób finansowania sportu. Zwiększy to szanse na więcej medali na międzynarodowych imprezach
Next Prywatni przewoźnicy chcą usprawnić komunikację miejską

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Leasing i wynajem długoterminowy – samochód dla firmy

Nie dla każdej firmy zakup samochodów służbowych jest najkorzystniejszym wyjściem. Czasami o wiele lepiej jest zdecydować się na leasing lub wynajem, zwłaszcza, że w Polsce wciąż przybywa firm oferujących takie

Motoryzacja 0 Comments

Kolej na trasie Warszawa–Poznań jest już szybka

Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa–Poznań, która rozpocznie się w czerwcu, obejmuje zwiększenie przepustowości, budowę wiaduktów zamiast niektórych przejazdów i usprawnienie zwłaszcza przejazdów taboru towarowego. Choć pociągi pasażerskie pojadą niewiele szybciej

Motoryzacja 1Comments

Najdroższe OC jest w Warszawie – jak obniżyć cenę

Życie w Warszawie jest najdroższe w skali całego kraju. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku obowiązkowego dla kierowców ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, za które w stolicy płaci się najwięcej. Właśnie dlatego

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź